Barranco San Blas/El Desierto/El Médano 16 juni - Reisverslag uit Bajamar, Spanje van Bouke en Sylvia Klomp - WaarBenJij.nu Barranco San Blas/El Desierto/El Médano 16 juni - Reisverslag uit Bajamar, Spanje van Bouke en Sylvia Klomp - WaarBenJij.nu

Barranco San Blas/El Desierto/El Médano 16 juni

Door: S. Klomp

Blijf op de hoogte en volg Bouke en Sylvia

17 Juni 2017 | Spanje, Bajamar

Helaas bij het opstaan gisteren, vrijdag, was het weer bewolkt, het wil de afgelopen dagen niet echt lukken met de zon.
Soms voel je hem door de wolken heen prikken en andere keer komt ie pas aan het eind van de middag door.
Als je, zoals vrijdag, een wandeling op het programma hebt staan is dat niet zo heel erg want de temperatuur is goed, zo tussen de 23 en 24 graden, warm genoeg.
A fijn, van te voren een wandeling door het Reserva Ambiental de San Blas geboekt. Dit kan allleen bij het bijbehorende hotel Sandos San Blas, je kunt dus niet alleen het gebied in maar alleen onder begeleiding. Wij hadden gekozen voor de Nederlands talige tour, dat leek ons wel handig en het was ook leuk om weer eens landgenoten te ontmoeten want die zijn hier dik in de minderheid.

Om 09:45 begon de tour. We werden eerst een soort tunnel in geleidt waar het opeens helemaal donker werd en we "live" de ontstaansgeschiedenis van het eiland kregen te zien en te voelen.
Trillende vloeren alsof de aarde beefde, het werd warm en zwavelgeur in de neuzen. Vanuit het donker kwam een gloeiende lavastroom je kant op. Daarna neem je als het ware deel aan het leven van de oerbewoners en belandt je op een schip, een storm steekt op en de planken waar je op staat beginnen te bewegen en dat alles natuurlijk in het donker.
Daarna ga je met de gids naar buiten en loop je de Barranco San Blas in.
Dit landschap heeft zich miljoenen jaren geleden gevormd en is nog ongerept, ondertussen wordt er via een audio tour alles in het Nederlands vertelt. Hoe verder we liepen hoe spectaculairder het werd en uiteindelijk kwamen we uit bij een stuwdam. Hier moesten we op een vlot en werden we naar de overkant getrokken. Aan het eind kwamen we bij een cultusplaats waar door een acteur een ritueel werd uitgevoerd. Het was net of we teruggevoerd werden naar die tijd, miljoenen jaren geleden.
De hele tour duurde bij elkaar twee uurtjes en was erg leuk om te doen, heel informatief en een prachtig gebied.

Na de tour in het hotel een kopje koffie gedronken en toen de auto in, op weg naar El Desierto in Granadilla, op zoek naar de Bonanza Ranch alwaar Dewi volgende week een paardrijrit van 4 uur wil gaan maken. Natuurlijk vonden we het niet in één keer, het ligt heel afgelegen op zo'n 600 meter hoogte maar uiteindelijk hebben we het gevonden. De ranch wordt beheerd door een Nederlandse familie, tijd met meneer staan praten en even rondgekeken. De ranch ligt op een prachtige locatie dus meteen een afspraak gemaakt voor Dewi.
Ondertussen kwam het zonnetje door en besloten om nog wat te toeren en uiteindelijk in het kustplaatsje El Médano uitgekomen.
Daar een lekker broodje gegeten en een stuk langs het strand gewandeld. El Médano heeft het langste natuurstrand van Tenerife, Er waait altijd een passaatwind en is daarom zeer in trek bij surfers en kitesurfers. Uiteindelijk was het toch wel warm en omdat El Médano maar 20 minuutjes bij Playa de las Americas vandaan ligt, dachten we dat bij ons de zon inmiddels ook wel zou schijnen, dus niet. Hopelijk doet hij dat morgen wel. Xxx